Rituals winnaar van Amsterdam Business Award 2012!

Rituals is de grote winnaar geworden van de Amsterdam Business Award 2012. Raymond Cloosterman, directeur van het sterk expanderende bedrijf met inmiddels 200 winkels in 12 landen, sprak van een ‘superprijs’. Dit was een bedrag van 25.000 euro, te besteden in de advertentiekolommen van De Telegraaf. Hij schonk dat spontaan aan Warchild. Een mooier voorbeeld van corporate social responsibility was nauwelijks denkbaar. Hans Brouwer van MassiveMusic, winnaar in 2011, heeft een meer dan waardige opvolger.

Cloosterman dankte in zijn speech zijn medewerkers die er met een gezamenlijke inspanning, elke dag weer, voor zorgen dat het bedrijf zich verder kan ontwikkelen. “Op deze manier kunnen we verder gaan met het veroveren van de wereld”, sprak hij. De merkopbouw is tot nu toe zonder veel reclame opgebouwd. Hij stond het prijzengeld, de mogelijkheid tot adverteren, daarom graag of aan Xander van Meerwijk, lid van de Raad van Toezicht van Warchild. Deze toonde zich onder de indruk van dit gebaar voor zijn organisatie, die streeft naar de verbetering van het leven van kinderen in een oorlogssituatie.

In een afgeladen Krasnapolsky wist AT5-presentator Hidde van Warmendam, en gastheer voor deze avond, de naam van de winnaar lang geheim te houden, waarmee hij de spanning tot het laatste moment opvoerde. Om 11 uur, na een verrukkelijk, speciaal samengesteld award-diner door meesterkoks Alain Alders en Jan Schramovski, riep hij de drie genomineerden op het podium. Dat waren, naast Rituals, Concrete en Tours& Tickets, respectievelijk vertegenwoordigd door Rob Wagemans en Robert van Duuren. Age Fluitman, voorzitter van de KvK Amsterdam, sprak uiteindelijk de woorden ‘And the winner is…’ uit.

Prestige
De prijsuitreiking maakte eens te meer duidelijk dat de Amsterdam Business Award een event is dat in drie jaar tijd een groot prestige heeft opgebouwd. Deze erkenning in de wacht slepen voor uitnemend ondernemerschap betekent heel veel voor alle betrokken ondernemers. Terecht werd ook veel lof toegezwaaid naar het duo Dimitri en Ursula van Zantvliet Rozemeijer van MeerBusiness, de inspiratiebron achter dit evenement.

Zij zijn erin geslaagd om, samen met vele anderen, zoals Ursula in een gesprek met Van Warmendam ook aangaf , met name Event Department, opnieuw een memorabele avond aan de eerdere twee toe te voegen. Deze organisator bestaat inmiddels 10 jaar en ter gelegenheid daarvan is een glossy magazine samengesteld dat de aanwezigen mee naar huis kregen. Dat de Amsterdam Business Award inmiddels over een lange lijst aan co-sponsors beschikt onderstreept ook het belang van deze zakenprijs. Dit zijn De Telegraaf, Rabobank Amsterdam, Van Diepen Van der Kroef Advocaten, de VU, JAN© accountants en belastingadviseurs en Maussen Communications.

Oeuvreprijs
Een nieuwe prijs, de Ouevreprijs, werd in de wacht gesleept door Toneelgroep Amsterdam. Dit is een erkenning voor een onderneming die de uitstraling van de stad op cultureel gebied bevordert. Leider van dit gezelschap, ‘Nederbelg’ Ivo van Hove, nam deze onderscheiding uit handen van wethouder Simone Kukenheim in ontvangst. Hij werd door Van Warmenhoven omschreven als de ‘Johan Cruyff van het toneel.’

Van Hove gaf aan dat hij wel een overeenstemming zag met Cruyff. “Die vindt dat een voetbalclub geleid moet worden door mensen die verstand hebben van voetbal. Zo moet ook bij een toneelgezelschap iemand aan het roer staan die alles weet van acteren.” Hij was verguld met de prijs omdat deze voor de eerste maal te maken had met het ondernemerschap van de Toneelgroep Amsterdam.  Tussen de bedrijven door kregen de aanwezigen het nodige muzikale- en acteertalent voorgeschoteld: Iboya, actrice Halina Reijn en The Frogettes.

Dat de Amsterdam Business Award inmiddels in hoog aanzien staat komt vooral, legde een van de juryleden, Arthur van der Kroef (van co-sponsor Van Diepen Van der Kroef Advocaten), uit omdat je niet zomaar tot een van de genomineerden wordt benoemd. Op de eerste plaats dient er bij de kandidaten sprake te zijn van een footprint die het bedrijf in de regio heeft, een gezonde bedrijfsvoering nu en in de toekomst, corporate social responsibility, engagement en innovatie.

“Vervolgens worden de kandidaten door de jury op alle manieren bekeken en ‘door de mangel’ gehaald. Je eindigt pas na een intensief proces bij de laatste drie. We praten hier over drie topondernemingen, die in feite alle drie winnaars zijn”, aldus Van der Kroef. Hij voegde eraan toe: “Dimitri en Ursula bewaken deze gang van zaken. Ze zijn terecht ware kwaliteitregisseurs. En zo moet het ook. Zo krijg je alleen maar kwalitatief hoogwaardige genomineerden.”Daarna bleef het nog lang gezellig, was er muziek en kon aan netwerken worden gedaan.

Bekijk hier het filmpje van Dichtbij.nl

 

REACTIES AANWEZIGEN:

“Dit was nog beter dan de eerste twee keer. Dat waren ook al geweldige avonden.”

“Ik heb genoten van deze bijzondere avond”.

“Je komt natuurlijk niet alleen voor het diner, maar dat was wel geweldig. Dat staat me erg bij…”

“Dit was een mooie mengeling van kwaliteit en cultuur.”

“Hier viel niets op aan te merken, alles was perfect”.

“Ik wil er volgend jaar zeker weer bij zijn.”


Thijs Wartenbergh (Teksttoko, t.wartenbergh@gmail.com)

Foto’s Monique Kooijmans

Deel je mening

Geef een reactie

Naam
E-mailadres (wordt niet getoond)
Reactie